Els dos castells. De Sant Feliu al Papiol per Molins de Rei

Longitud: 26,9 km
Dificultat: Alta
Durada aprox. a peu: 7 h 32 min

Itinerari no circular que iniciarem a l'estació de Renfe de Sant Feliu i el finalitzarem a l'estació de Renfe del Papiol passant pel municipi de Molins de Rei. Se'ns presenta un itinerari un xic exigent tant per la distància com pel traçat per on transcorre. Alternarem indrets tancats i oberts segons passem per zones boscoses o camins careners que ens oferiran vistes panoràmiques. En aquest itinerari l'emprenta humana en el territori se'ns fa molt present, el paisatge ens ensenya i recorda a cada pas el passat històric i agrícola de la zona. Aquest passat agrícola el descobrirem observant la vegetació. Antigues feixes de conreu de garrofers i oliveres, es combinen amb una vegetació emergent d'alzines, pins i arbustos. Les ruïnes com les de Castellciuró (s.XIV), el jaciment arqueològic de la plaça de les Bruixes o l'impressionant Castell del Papiol (s.XII) donen mostra d'assentaments a Collserola i d'una intensa activitat en diferents èpoques de la història.

Des de Mas Lluí, ens dirigirem cap a l'ermita de La Salut, també àrea de lleure. Travessant la carretera i vorejant per fora la cimentera, agafarem el camí cap a la Torre Abadal (FO1). Alternarem inicialment un tram de pujades i baixades, un bosc de pins ens acompanyarà al llarg del camí. Ben aviat el canvi de vessant donarà pas a l'ombra i la baixada. Aquesta serà un xic forta en algun moment. Baixarem encaixats entre hortets i parcel·les de conreu que anirem abandonant progressivament fins que tot d'una veurem davant nostre, al capdamunt d'unes oliveres, Castellciuró. A l'àrea hi trobarem una font d'aigua potable. Iniciem un ascens que ens durà ben aviat a alternar pujada i baixada per dins del bosc. Ens mourem una estona a l'entorn de finques particulars, can Vilagut, can Barça amb una placeta i un arbre al bell mig. Finalment, enllaçarem amb la pista semipavimentada de can Tintorer, que ens portarà a trobar la carretera de Molins. A mig itinerari trobarem les restes iberoromanes recuperades de la plaça de les Bruixes. A la part alta del jaciment i en el camí carener hi ha el punt des d'on s'observen alhora els dos castells, a la dreta Castellciuró i a l'esquerra el castell del Papiol.

Tornarem a entrar al bosc, ens dirigirem cap a can Planes a trobar el punt més baix d'aquest recorregut, prop de la Rierada. Iniciarem aleshores el tram d'ascens pel Coll de l'Amigonet cap a la Serra d'en Rabassa fins el Puig Madrona; l'hípica i la bòbila de can Domènec donaran pas al tram final fins a trobar les cases i el municipi del Papiol.